Loading

100% akkoord voor verbeteringen aan monumentaal Remonstrants Gasthuis

100% akkoord voor verbeteringen aan monumentaal Remonstrants Gasthuis

In het monumentale Remonstrants Gasthuis aan de Noorderbinnensingel start binnenkort een belangrijk project. Alle bewoners hebben akkoord gegeven voor het planmatig onderhoud en de verduurzaming van hun woningen: een unieke situatie! De sleutel tot dit succesverhaal? De pro-actieve samenwerking tussen de woningcorporatie De Huismeesters, de gemeente Groningen en de bewoners van het hofje. 

De monumentwaarde voorop

Het Gasthuiscomplex is een rijksmonument. Het heeft een beschermde status, vanwege zijn cultuurhistorische en architectonische waarde en zijn belang voor de sociaal-maatschappelijke geschiedenis van de stad Groningen. Het behoud van het monumentale karakter van de woningen en het hofje stonden daarom in de plannen voor de verduurzamingen en het onderhoud voorop.

Test met pilotwoning

Ook bij de bewoners stond het behoud van het karakter van de woningen en het hofje voorop. Om de bewoners de impact van de geplande werkzaamheden op hun huis te laten zien en voelen, is gekozen om een pilotwoning in te richten, waar alle werkzaamheden zijn getest. Jeriça Hartholt, directeur-bestuurder van De Huismeesters, sliep een paar nachten in de pilotwoning. ‘’Voor mij was het heel belangrijk om zelf te ervaren hoe het is om hier te wonen. Pas dan voel je echt wat de verbeteringen voor bewoners betekenen. De pilotwoning voelde fijn en comfortabel aan, en dat geeft vertrouwen voor de werkzaamheden die we gaan uitvoeren’’, laat Jeriça weten.

Samenwerking met de gemeente

Samen met de gemeente werd gezocht naar een balans tussen de ambities op het gebied van duurzaamheid en het behoud van het monumentale karakter. “De gemeente kwam regelmatig langs, keek mee en adviseerde waar nodig. Dankzij deze nauwe samenwerking konden we alles goed voorbereiden en bijzondere elementen, zoals de monumentale vloeren, behouden en herstellen,” aldus De Huismeesters. 

Aandacht voor de zorgen van bewoners

Toen de plannen werd voorgesteld, waren er veel vragen en zorgen van bewoners. Bijvoorbeeld over nieuwe installaties. Daarom hebben De Huismeesters veel tijd genomen voor één-op-één gesprekken. Ook werd er een inloopmarkt georganiseerd. Eén van de bewoners vertelde: ‘’Ik heb het gevoel dat er echt naar ons is geluisterd. Tijdens de huisbezoeken werd er de tijd voor vragen en zorgen genomen, en dat geeft vertrouwen.’’ Mede dankzij deze aandacht en uitleg hebben alle bewoners 100% akkoord gegeven voor de werkzaamheden.

Ook werd een projectcommissie opgericht, bestaande uit bewoners. Zij leverden waardevolle input, deelden zorgen en hielpen de woningcorporatie direct inspelen op vragen van medebewoners.

Benut de koppelkansen

Binnenkort wordt begonnen met de werkzaamheden, die in goed overleg zijn afgestemd met de monumentenadviseurs van de gemeente Groningen. Naast planmatig onderhoud, zoals schilderwerk en het vervangen van de keukens, wordt een verduurzamingsslag gemaakt, door isolatie en mechanische ventilatie. Ook krijgt de imposante toegangspoort een opknapbeurt. Ten slotte is gekozen voor kleurherstel van de buitengevel, waardoor de gevel meer gaat spreken en de kleurstelling meer recht doet aan de architectuur van het hofje. Door de onderhoudswerkzaamheden te koppelen aan de verduurzaming en verbeteringen zoals kleurherstel kan een efficiëntieslag gemaakt worden. Door dit te koppelen bespaar je op planning, logistiek en vaak ook op kosten. 

Tijdens de inloopbijeenkomst werden de bewoners meegenomen in de plannen en konden zij hier vragen over stellen.